Παρασκευή, 10 Μαρτίου 2017

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΑΝΑΓΝΩΣΤΡΙΑΣ ΠΕΡΙ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ




Λάβαμε και δημοσιεύουμε ως έχει την παρακάτω επιστολή από αναγνώστρια του EdipsosPost:

Παρακολουθώντας στην εκπομπή τoυ Ράδιο Ιστιαία την τοποθέτηση του κ. Βενετή για την φιλοξενία των «προσφύγων» αισθάνθηκα βαθύτατα προσβεβλημένη ως απόγονος προσφύγων όταν εξίσωσε τους Έλληνες πρόσφυγες της Πόλης και της Ιωνίας, οι οποίοι βιαίως εκδιώχθηκαν από την πατρίδα τους, εσφαγιασθησαν (γενοκτονία Ποντίων και Αρμενίων) πληρώνοντας τα λάθη των τότε κυβερνήσεων οδηγούμενοι παρά την θέλησή τους σε ξεριζωμό, με τους «πρόσφυγες» από την Συρία, το Ιράκ, το Μαρόκο......
Επίσης δεν είναι δυνατόν να συγκρίνουμε και τους Έλληνες οικονομικούς μετανάστες με τους «πρόσφυγες» που έφυγαν από την πατρίδα τους για να σωθούν. 

Να θυμίσω ότι το 1945, στον εμφύλιο, και από τις δυο πλευρές χάθηκαν πολλές ανθρώπινες ζωές, καταστράφηκαν χωριά, αλλά κανένας Έλληνας δεν έφυγε από τον τόπο του. Επίσης στον πρόσφατο πόλεμο της Σερβίας ουδείς Σέρβος εγκατέλειψε την χώρα του αναζητώντας καταφύγιο σε γειτονικές χώρες.

Όσον αφορά δε στην Αρχαία Αθήνα στην εποχή του Περικλέους σε απόσπασμα του Θουκυδίδη (Περικλέους Επιτάφιος) αναφέρει ότι οι Αθηναίοι διατηρούσαν την πόλη τους ανοικτή σε όλους, δεν έδιωχναν τους ξένους και δεν τους εμπόδιζαν να γνωρίσουν τον πολιτισμό της Αθήνας. Όμως με τον όρο «ξένοι», ο Περικλής εννοεί τους υπόλοιπους Έλληνες, πλην των Αθηναίων και όχι τους αλλοεθνείς. Οι μέτοικοι στην Αρχαία Αθήνα ήταν Έλληνες από άλλες πόλεις της Ελλάδος και όχι αλλοεθνείς (βάρβαροι, κατά την αρχαία ελληνική ορολογία).


Ευχαριστώ για την φιλοξενία σας

Με εκτίμηση
Ξένια Παπαθεοδώρου

5 σχόλια:

  1. Κυρία Παπαθεοδώρου, διαβάζοντας την ανοικτή επιστολή σας προς τον κύριο Βενετή και χωρίς να γνωρίζω την ακριβής του τοποθέτηση, επιτρέψτε μου να χλευάσω τον όρο μετανάστης και πρόσφυγας και να μιλήσω για ανθρώπους. Σίγουρα οι συνθήκες σε κάθε περίπτωση μετακίνησης ανθρώπινου πληθυσμού δεν είναι όμοιες και αυτό μας δείχνει πως δεν σημαίνει πως μπορούμε να συγκρίνουμε περιστατικά που συνέβησαν τον 5ο αιώνα π.Χ. με αυτά της γενοκτονίας των Ποντίων και των Αρμενίων ή του εμφυλίου πολέμου.
    Δεν μπορώ να καταλάβω με ακρίβεια τον συλλογισμό σας αλλά σε κάθε περίπτωση αυτό που έχω να πω είναι πως οποιοσδήποτε άνθρωπος ανεξάρτητα με τις φυλετικές του διαφορές και τους λόγους που τον αναγκάζουν να φύγει από την πατρίδα του, είναι καλοδεχούμενος στην δικιά μου χώρα, και ειδικά όταν πρόκειται για ζητήματα ζωτικής σημασίας όπως είναι αυτά της σίτισης, της στέγης και της επιβίωσης.
    Ακόμη θα έπρεπε να γνωρίζετε με περισσότερη ακρίβεια(αφού αποφασίσατε να το αναφέρετε) πως κατά την διάρκεια του εμφυλίου πολέμου ένας αριθμός της τάξης των περίπου 100.000 ανθρώπων μετακινήθηκαν από ελληνικά εδάφη στα σύνορα της ΕΣΣΔ αλλά και σε όλες τις χώρες της ανατολικής Ευρώπης. Επίσης ακόμη και σήμερα που ο πόλεμος στη Σερβία έχει λήξει εδώ και 18 περίπου χρόνια, οι κάτοικοι στο Κόσοβο δεν έχουν ανακτήσει τις κατοικίες τους αλλά ούτε καν έχουν επιστρέψει στην πατρίδα τους, ζώντας σε γειτονικές χώρες.
    Τέλος σας παραπέμπω σε ένα απόσπασμα από το έργο του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι 'Οι Δαιμονισμένοι' που αναφέρετε στην ημιμάθεια και το πόσο βλαβερή είναι για την κοινωνία.
    Η ημιμάθεια εμφανίστηκε μόλις τώρα στον αιώνα μας. Η ημιμάθεια είναι ένας τύραννος πρωτοφανής στα χρονικά.
    Ένας τύραννος που έχει τους ιερείς και τους σκλάβους του, ένας τύραννος που τον προσκύνησαν όλοι μ’ αγάπη και τυφλή πίστη - αγάπη και πίστη που ήταν αδύνατο να τη φανταστούμε ως τα τώρα-ένας τύραννος που τρέμει μπροστά του κι η ίδια η επιστήμη και συμβιβάζεται επονείδιστα μαζί του.
    Όλα αυτά είναι δικά σας λόγια, Σταυρόγκιν, εκτός απ’ όσα είπα για την ημιμάθεια. Αυτά είναι δικά μου, γιατί και εγώ ο ίδιος δεν είμαι παρά ημιμαθής και για αυτό τη μισώ ιδιαίτερα.

    Με σεβασμό προς τη σελίδα και το πρόσωπο σας,
    Κωνσταντίνος Γκελαμέρης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Εγω θα ηθελα να ρωτησω ποτε αποκτουν την ανθρωπινη ιδιοτητα οι μεταναστες η προσφυγες? Οταν σκιζει ο Τουρκος δουλεμπορος (ΠΟΥ ΜΕΝΕΙ ΣΤΑΘΕΡΑ ΑΤΙΜΩΡΗΤΟΣ) την φουσκωτη ιδιοκατασκευη , για να πεσουν στα νερα του Αιγαιου και να τους περισυλεξη το Λιμενικο? Οταν τους αφανιζαν με βομβαρδισμους τις πολεις και τα π α μ φ τ ω χ α χωρια τους, τοτε δεν ειχαν την ανθρωπινη ιδιοτητα? Δεν ηταν ανθρωποι τοτε? Γιατι αναλογικα η σημασια που δινοταν σε ολα αυτα, ηταν τουλαχιστον αστεια σε σχεση με την μετακινηση ετερογενων πληθυσμων που γινεται τωρα. Οσο για την χλευη του ορου προσφυγας η μεταναστης, ο ΟΗΕ και η Ε.Ενωση δινουν τεραστια σημασια , που μονο σαν χλευη δεν θα μπορουσε να εκληφθει !!! Τωρα το αν ειναι καλοδεχουμενοι σε εμας και την υπολοιπη Ευρωπη,δεν νομιζω οτι ρωτηθηκε κανεις ......Απλα επιβληθηκε η αποψη αυτη δια της τυραννιας των mainstream μιντια και του πολιτικως ορθου λογου, απο τα διαφορα παπαγαλακια της παγκοσμιοποιησης. Χωρες οπως η δικη μας με 1.500.000 ανεργους φτωχεια και δυσβασταχτα χρεη, μπορουν να αντεξουν εκατονταδες χιλιαδες ανθρωπων ? Οσο και αν τους βοηθησουν στην αρχη......Αρα καταληγουμε παλι στον μεγαλο Φεοντορ για τη ημιμαθεια, ειδικα οταν προκειται για σ ο β α ρ ο τ α τ ε ς γεωπολιτικες αλλαγες που θα επηρεασουν την Ευρωπη τα επομενα 100 χρονια.Μονο που εγω θα παω ενα βημα παραπερα , και θα προσθεσω και κατι ακομα :EΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑ !!! (ο δε Ντοστογιεφσκι, ουτε στα πιο τρελλα του ονειρα δεν θα ειχε φανταστει την απολυτη παγκοσμιοποιηση της "τυρρανιας")

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Διάβασα με πολύ προσοχή την επιστολή της κ. Παπαθεοδώρου για την πιθανότητα φιλοξενίας προσφύγων στα Λουτρά Αιδηψού και τον σχολιασμό της σχετικά με την τοποθέτηση του κ. Βενετή στο Ράδιο Ιστιαία για το θέμα. Εν’ πολύς με κάλυψαν οι απαντήσεις και οι επισημάνσεις που έκανε σε σχόλιο του ο κ. Γκελαμέρης. Επειδή όμως θεωρώ ότι η γνώση της Ιστορία είναι βασική προϋπόθεση αν θέλουμε ως λαός να χτίσουμε ένα σταθερό μέλλον και μιας και η κ. Παπαθεοδώρου ανέφερε ότι είναι απόγονος προσφύγων από τη γη της Ιωνίας θέλω να παραθέσω τα παρακάτω.
    Δυστυχώς όπως αντιμετωπίζονται σήμερα οι πρόσφυγες από τις εμπόλεμες ζώνες της Μέσης Ανατολής από μεγάλη μερίδα των ελλήνων, έτσι αντιμετωπίζονταν και τότε οι μικρασιάτες πρόσφυγες.
    Ήδη από το 1916, όταν είχαν αρχίσει να φτάνουν οι πρώτοι πρόσφυγες απ’ τον πόντο έπειτα απ’ τις φρικαλεότητες και τη γενοκτονία του μακελάρη Τοπάλ Οσμάν, το Εργατικό Κέντρο Αθηνών είχε ζητήσει να απαγορευτεί η πρόσληψη προσφύγων εργατών.
    Ο διανοούμενος Ίωνας Δραγούμης μάλιστα ως εκφραστής του εθνικιστικού χώρου και της φιλομοναρχικής προπαγάνδας θεωρούσε ότι οι Μικρασιάτες, όπως και οι Κρητικοί, ήταν τα όργανα υποταγής της Παλαιάς Ελλάδας στον «αγγλογαλλικό ιμπεριαλισμό».
    Ερχόμαστε τώρα στο τραγικό έτος 1922. Αρχηγός του κράτους ο Βασιλιάς Κωνσταντίνος ο Α’ και κυβέρνηση της Δεξιάς (Εθνικιστικής) Γούναρης και λοιποί. Υπογράφεται ο νόμος 2870/1922, με τον οποίο και παρά το γεγονός, ότι κινδύνευαν με σφαγή απαγορεύτηκε στους Έλληνες της Μικράς Ασίας να εγκαταλείψουν την περιοχή, προς αποφυγή προσφυγικού προβλήματος στην Ελλάδα. ενώ είχε ήδη αποφασιστεί η εκκένωση της Μικράς Ασίας από τον ελληνικό στρατό. Αυτό συνέβη τη στιγμή που η ίδια κυβέρνηση είχε απαγορεύσει τον εξοπλισμό των Μικρασιατών και τη δημιουργία μικρασιατικού στρατού με στόχο την αυτονόμηση της Ιωνίας θέτοντας εκτός του πλαισίου της νομιμότητας και τη δράση της. Χαρακτηριστικό είναι το στιγμιότυπο που διασώζει ο Γρηγόρης Δαφνής: Λίγο πριν την αναχώρηση από τη Σμύρνη των ελληνικών υπηρεσιών και ενώ το μέτωπο είχε σπάσει, ο νεαρός πολιτικός Γεώργιος Παπανδρέου ενημερώνεται από τον Στεργιάδη για την επερχόμενη καταστροφή. Στην ερώτηση του Παπανδρέου «Γιατί δεν ειδοποιείται τον κόσμο να φύγει;», ο Στεργιάδης απαντά: «Καλύτερα να μείνουν εδώ να τους σφάξει ο Κεμάλ γιατί αν πάνε στην Αθήνα θα ανατρέψουν τα πάντα». Η φράση «καλύτερα να τους σφάξει ο Κεμάλ» ακουγόταν δυστυχώς και από πληθώρα κόσμου στη μητέρα Ελλάδα.
    Πάμε τώρα στα γεγονότα μετά την έλευση των προσφύγων και την ανταλλαγή πληθυσμών το 1923.
    Το ποια ήταν η νοοτροπία των Ελλήνων της Ελλαδικής χερσονήσου περιγράφεται γλαφυρά από τον μεγάλο μας λογοτέχνη Ηλία Βενέζη στο μυθιστόρημα του «Γαλήνη» το οποίο βασισμένο σε αληθινά γεγονότα εξιστορεί την εγκατάσταση προσφύγων από τη Φώκαια στην περιοχή της Αναβύσσου στην Αττική. Μέχρι και ρεματιά εξέτρεψαν οι ντόπιοι για να πνίξει τα παραπήγματα του μικρού προσφυγικού συνοικισμού που είχε δημιουργηθεί.
    Ενδεικτικά επίσης είναι και τα γεγονότα στο Κιούπκιοϊ της Μακεδονιάς με επιθέσεις ντόπιων σε πόντιους και μικρασιάτες πρόσφυγες, με την ανοχή μάλιστα πολλές φορές των τοπικών αρχών. Σε όλη πάντως την επικράτεια οι Έλληνες πρόσφυγες της Ιωνίας και του Πόντου αποκαλούντουσαν «λεφούσι», «σφήκες» και «ακρίδες».
    Δυστυχώς μέχρι και στις μέρες μας, πολλοί Ελληναράδες, όταν θέλουν να αναφερθούν σε κατοίκους προσφυγικών περιοχών χρησιμοποιούν τους κατάπτυστους υβριστικούς όρους «τουρκόσποροι», «μισότουρκοι» και αούτιδες». Ο Κεμάλ τους θεωρούσε «γκιαούρηδες» και εμείς τους λέμε ακόμη και σήμερα «τουρκοσπορίτες». Με λίγα λόγια η πραγματικότητα περιγράφεται γλαφυρά στο ποντιακό τραγούδι που τραγούδησε και ο μεγάλος λαϊκός μας βάρδος Στέλιος Καζαντζίδης «στα ξένα είμαι Έλληνας και στην Ελλάδα ξένος».
    Απ’ όλα τα παραπάνω συνάγεται ότι καμία διαφορά δεν υπάρχει στο τώρα με το τότε κι’ ας ήταν τότε Έλληνες και Χριστιανοί και τώρα Σύριοι και Μουσουλμάνοι. Δυστυχώς η νοοτροπίας μας ήταν και παρέμεινε η ίδια.

    Με αμέριστη εκτίμηση στο πρόσωπο της συντάκτριας της επιστολής
    Γιάννης Δραπανιώτης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Μαλλον πρεπει να υπενθυμισω οτι ο ιδιος ο υπουργος του ΣΥΡΙΖΑ Μουζαλας, ο καθ'υλην αρμοδιος ειπε οτι το 70% των εισερχομενων δεν ειναι προσφυγες αλλα παρατυποι (παρανομοι) μεταναστες.Και απο δεκαδες διαφορετικες χωρες. Κυριως ευκαιριακοι γιατι απο τα στατιστικα στοιχεια της Ευρωπης ειναι οι περισσοτεροι νεαρης ηλικιας και ανδρες.
    Και δεν μπορω να καταλαβω γιατι συσχετιζετε ενα συγκεκριμενο πολεμο απο συγκεκριμενη χωρα με συγκεκριμενους προσφυγες που ε κ δ ι ω χ θ η σ α ν απο τις εστιες τους (1922). Εδω εχουμε μια παγκοσμια μετακινηση πληθυσμων κυριως μουσουλμανικων, προς σ υ γ κ ε κ ρ ι μ ε ν η ηπειρο. Και εστω οπως λεει ο κυριος Καραγκουνης, εμεις δεν αλλαξαμε και ειμαστε αναλγητοι. Οι βορειοι γειτονες μας? Η υπολοιπη Ευρωπη? Ο υπολοιπος πλανητης? Και τελος ΚΑΝΕΝΑΣ δεν εδιωξε τους Συρους απο την Συρια. Μπορει να εγινε πολεμος και καταστροφη , αλλα πολλοι εμειναν εκει και πολεμουν ακομα ν ι κ η φ ο ρ α !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή